Rabu, 20 Juni 2012

KERAJAAN SRIWIJAYA

SRIVIJAYA BERMULA DI SEMENANJUNG TANAH MELAYU

Oleh Drs. H. Mutawalli, M.Pdi





Terdapat begitu banyak salah faham dan kekeliruan tentang sejarah peringkat awal Asia Tenggara. Keadaan ini tidak begitu banyak berubah sepanjang 100 tahun kebelakangan ini. Dalam artikel ini apa yang akan saya cuba bincangkan adalah tentang teori alternative yang pada pendapat saya kurang diketahui oleh masyarakat kita iaitu lokasi Shih-li-fo-shi atau Srivijaya di Chaiya selatan Thailand. Sebenarnya teori ini bukan teori baru, namun demikian oleh kerana teori Coedes dan Slamet Muljana yang amat popular mengatakan Srivijaya berpusat di Palembang maka teori-teori lain terkubur dan terlindung dek bayang-bayang teori aliran perdana ini. Melalui Hipotesis ini kita akan melihat bagaimana sejarawan jepun Takashi Suzuki meletakkan pusat Srivijaya di Chaiya selatan Thailand. Saya sebenarnya setuju bahawa Pusat terawal Srivijaya bukanlah bermula di Palembang kerana masih tidak terdapat bukti kukuh hingga hari ini yang dapat menyatakan dengan jelas bahawa Palembang adalah tempat bermulanya Empayar Maritim Melayu ini.



Setakat ini yang dijumpai adalah prasasti-prasasti yang belum cukup untuk membuktikan teori tersebut. Malahan candi-candi dan kota-kota purba adalah susah sekali untuk dijumpai di Palembang. Namun jika kita ke Semenanjung Tanah Melayu bermula dari Segenting Kera hingga ke Negeri-negeri utara Malaysia banyak ruins atau runtuhan-runtuhan kota dan candi serta tinggalan arkeologi yang boleh kita jumpa terutama di Kedah. Itu belum lagi di Kelantan yang mungkin ada lebih banyak tinggalan kota-kota purba yang hanya tunggu untuk digali. Begitu juga dengan inskripsi Grahi yang dijumpai di Chaiya dan beberapa buah wat yang memang sah mempunyai gaya binaan Srivijaya. Jadi pada pendapat anda kawasan yang mana paling pas untuk menjadi kawasan bermulanya kerajaan Srivijaya yang jaya itu? Adakah di Palembang yang dalam kebanyakan catatan cina dikatakan sebagai sebahagian daripada jajahan Shi Li Fo Shi yang mana agak pelik kerana jika Palembang adalah pusat pemerintahan dan juga Srivijaya mengapa pula dikatakan banhawa Palembang adalah jajahan Srivijaya? Namun walau apa pun keputusannya kita terima dengan minda yang terbuka.


Seperti telahan saya sebelum ini saya memang menjangka bahawa Srivijaya bermula di utara semenjung Tanah Melayu tak kiralah di Kelantan, Pattani atau di Chaiya Thailand. Hal ini adalah kerana Srivijaya adalah penerus bagi kegemilangan kerajaan Melayu Funan! Sudah tentulah elit-elit Funan yang melarikan diri daripada serangan dan penindasan Chenla telah menuju ke negeri-negeri Melayu atau City State Melayu di Semenanjung kerana mereka memang mempunyai hubungan rapat dengan tempat ini dan dipercayai nenek moyang mereka juga pernah berasal dari sini. Samaada di Kelantan atau Chaiya mereka mula membina kekuatan baru dan mengumpul tentera untuk membina sebuah kerajaan yang baru. Akhirnya mereka berjaya menubuhkan Sriwijayamala.


Berbalik kepada kekeliruan sejarawan tentang lokasi pusat Srivijaya yang sebenarnya. Hipotesis Palembang telah dibentangkan oleh G. Coedes dan telah disokong oleh kebanyakan ahli sejarah. Namun demikian seorang ahli sejarah dari jepun Takashi Suzuki merasakan bahawa hipotesis itu tidak rasional dari banyak aspek dan ia dibuktikan dengan beberapa kesilapan ketara. I-Ching dalam "Xin (Baru) Tang-Shu" menulis bahawa Shih-li-fo-shi terletak di hemisfera utara, dalam erti kata lain di Semenanjung Tanah Melayu .Sejarah Asia Tenggara telah diputarbelitkan oleh hipotesis yang salah katanya. Kesilapan yang paling serius ialah 'Hipotesis Palembang'.



Dr Quaritch Wales dan R.C. Dr. Majumdar adalah diantara sejarawan yang percaya bahawa Sriwijaya bermula di utara Semenanjung Tanah Melayu. Ciri-ciri hipotesis sejarawan jepun Takashi Suzuki kebanyakannya penilaian semula terhadap bukti teks Cina dari sudut pandangan seorang ahli ekonomi dan ahli sejarah ekonomi. Pada masa yang sama, dia cuba untuk menetapkan lokasi negeri-negeri penting yang dicatatkan dalam sejarah Cina. Tanpa pengenalan yang tepat terhadap beberapa negeri-negeri penting, sejarah Asia Tenggara tidak boleh dibincangkan dan dijelaskan. Shih-li-fo-shi di zaman dinasti Tang telah terkenal sebagai Srivijaya. San-fo-chi yang muncul pada tahun 904 di peringkat terakhir Dinasti Tang (618 ~ 907) telah diakui oleh pegawai Tang sebagai Srivijaya. Dan dalam masa Song, ia telah diiktiraf sebagai San-fo-chi, yang menurut Chau-Ju-ka, mula menghantar utusan ke China sejak 904.



Menurut Takashi Suzuki antara Shih-li-fo-shi dan San-fo-chi, terdapat negeri baru Kha-ling (Sailendra). Namun ia semua adalah merujuk kepada Srivijaya. Srivijaya terdiri daripada lebih daripada 14 bandar dan kebanyakan dari Bandar tersebut adalah adalah negeri-negeri atau Bandar kota pelabuhan yang mengambil bahagian dalam perdagangan antarabangsa. Negeri-negeri terpenting adalah, Shih-li-fo-shi barangkali Chaiya, Kha-ling di Jawa Tengah dan San-fo-chi, Jambi serta Kedah. Melalui tiga peringkat sejarah Srivijaya, semua raja-raja terkemukanya adalah keturunan raja Funan penganut Buddhisme Mahayana. Raja-raja Funan selepas ditendang keluar dari Kemboja, melarikan diri ke negeri takluk mereka, iaitu Pan-pan Pada pertengahan abad ketujuh, mereka menubuhkan sebuah negeri baru yang dikenali sebagai Shih-li-fo-shi atau mungkin Sriwijayamala. Sebelum membina Shih-li-fo-shi, mereka menggabungkan negeri-negeri lain di Semenanjung Tanah Melayu.

Pada akhir 670 hanya nama Shih-li-fo-shi kekal di tengah-tengah Semenanjung, yang dicatatkan dalam sejarah Cina sebagai sebuah negara jajahan. Sebelum itu Chi-tu, Tan-tan dan Pan-pan hilang. Shih-li-fo-shi membuka tingkap untuk ke Selat Melaka, selepas Kedah yang bergabung dengan Chi-tu yang menjadikan kedah sebagai sebuah entity yang kuat, kemudian kedah diserap ke dalam Shih li fo shi. Adalah amat perlu untuk Shih-li-fo-shi mengawal Selat Melaka bagi membeli dan mengawal kemasukan komoditi barat yang datang dari seluruh Teluk Bengal. Pada pertengahan abad ketujuh, kehadiran negara-negara barat, Parsi dan Arab, telah meningkat di Tang. Ini bermakna status Shih-li-fo-shi, sebagai orang tengah menjadi goyah dan mungkin melemah. Oleh sebab itu Shih-li-fo-shi atau Sriwijayamala menghantar ekspedisi tentera laut untuk meletakkan Malayu , Jambi dan Palembang di bawah kawalannya dalam tahun 680.


Selepas kempen yang berjaya, Shih-li-fo-shi memahat beberapa inskripsi berhampiran Palembang dan Jambi. Kemudian Shih-li-fo-shi menghantar wakilnya pada tahun 686 di Pulau Bangka dan Kha-ling = Sanjaya, yang terletak di Jawa Tengah. Tentera laut Sriwijaya mungkin telah berjaya mendarat di Pekalongan, sebuah pelabuhan utama Kha-ling. Shih-li-fo-shi telah menubuhkan kerajaan Sailendra. Walau bagaimanapun Sailendra wujud bersama dengan kerajaan Sanjaya. Pada akhir abad ketujuh, wilayah Shih-li-fo-shi menjadi yang terbesar, meliputi pertengahan Semenanjung Tanah Melayu, pantai timur Sumatera dan Jawa. Pada masa yang sama, Shih-li-fo-shi mula untuk mengawal lalu lintas di Selat Melaka.Walau bagaimanapun, sekitar 745, Chen-la (Kemboja) menyerang Shih-li-fo-shi, dan menduduki Chaiya dan Nakhon Si Thammarat.




Pada masa yang sama kawalan ke atas Selat Melaka runtuh. Hampir dua puluh tahun kemudian, barulah Srivijaya mampu menyerang Chen-la dan mendapatkan kembali Chaiya dan Nakhon Si Thammarat. Pada kempen ini tentera laut Sailendra dari Jawa memainkan peranan utama dan raja Sailendra telah diberi gelaran 'Maharaja Srivijaya. Bagi memperingati kejayaan ini sebuah prasasti yakni prasasti Ligor telah dipahat pada tahun 775. Sailendra menjadi negeri terkuat dalam konfederasi Srivijaya, tetapi Sailendra telah menghantar utusan ke dinasti Tang di bawah nama 'Kha-ling sama seperti Sanjaya.


Sekitar 830, selepas Maharaja Samaratuńga meninggal dunia, Sailendra telah hilang kuasa di Jawa tengah dan tidak lama selepas itu pemerintahan Sailendra di Jawa telah dirampas oleh Sanjaya. Putera Balaputra melarikan diri ke Suvernadvipa (Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu) namun dia tetap mewarisi gelaran Maharaja Srivijaya. Dia mungkin pada mulanya telah melarikan diri ke Palembang, tetapi lokasi terakhir adalah tidak diketahui.


Jambi mempunyai kuasa ekonomi yang kuat di kalangan negara-negara Srivijaya pada masa ini dan sistem dirajanya juga tidak dapat digoyahkan, jadi Balaputra telah pergi ke Kedah akhirnya. Pada akhir abad kesembilan Srivijaya membentuk konfederasi negeri baru iaitu 'San-fo-chi'. San-fo-chi secara literal bermaksud 'tiga Vijaya', mungkin terdiri daripada Jambi, Kedah dan Chaiya (atau Palembang). Peranan Palembang tidak menonjol selain daripada laluan utama 'Timur dan Barat'. Selepas membentuk San-fo-chi, kawalan Selat Melaka diperkuat dan San-fo-chi boleh menguasai perdagangan antarabangsa dengan Tang dan Song. Sebaliknya, Sanjaya tidak boleh terus menghantar utusan ke China, kerana Sanjaya tidak dapat membeli barangan barat dengan mudah melalui Selat Melaka.



Pada awal abad ke-11, San-fo-chi telah diduduki oleh Chola (hipotesis yang masih meragukan), dari selatan India. San-fo-chi kembali menerajui pada akhir abad ke-11. Pada akhir abad ke-12 Dinasti Song Selatan telah menghapuskan sistem jajahan disebabkan kesukaran kewangan, dan termaktubnya regulasi baru yang dibuat untuk menghadkan pengaruh kuasa dari luar melalui 'sistem adat maritim. Di bawah sistem adat maritim yang baru, peranan San-fo-chi telah berkurangan sebagai negara naungan terkemuka. Selepas 1178, nama San-fo-chi hilang dari rekod Song Selatan. Semua bandar dan negara kota dalam negeri-negeri Srivijaya telah tenggelam di tengah-tengah lautan 'sistem pasaran bebas'. Antara mereka ialah Tambralinga (Nakhon Si Thammarat) muncul pada abad ke-13 di bawah pemerintahan raja Candrabhānu.

Tambralinga menguasai sebahagian penting Semenanjung Tanah Melayu dan mempunyai dua belas negeri dibawah lindungannya. Namun setelah Candrabhānu gagal dalam kempen menentang Sri Lanka sekitar 1260, kuasa Tambralinga menurun dan pada akhir abad ketiga belas Tambralinga telah diserang dan diserap oleh raja Rama Khamheng dari kerajaan Sukodaya. Kerajaan Yuan mewarisi 'adat sistem maritim', jadi mana-mana individu hanya boleh berdagang dengan pegawai kastam di pelabuhan utama China. Pada awal Dinasti Ming, maharaja pertama Hongwudi menyambung semula sistem jajahan. Maka nama 'San-fo-chi' muncul kembali di istana Ming. Kali ini San-fo-chi datang dari wilayah Palembang. Pada masa itu Palembang adalah sebuah negeri takluk Jawa (kerajaan Majapahit).

Telah disebutkan bahawa sejarah Srivijaya dibahagikan dengan tiga fasa sebagai negeri jajahan China. Yang pertama adalah 'Shih-li-fo-shi, yang kedua ialah 'Sailendra (di Jawa tengah)', yang ketiga ialah 'San-fo-chi. Shih-li-fo-shi menghantar kedutaan pada 670 hingga 741, Sailendra semasa 768 ~ 860 dan San-fo-chi semasa 904 ~ 1178. Pada setiap peringkat, keturunan keluarga diraja Funan mungkin menguasai Srivijaya. Kesimpulan saya adalah bahawa Srivijaya adalah sebuah negara berorientasikan konfederasi perdagangan (atau empayar) yang cuba untuk memonopoli aliran perdagangan di tanah naungan dan jajahan China dari seluruh Asia Tenggara. Semua negeri bawahan membawa komoditi mereka ke pelabuhan utama Srivijaya, yang kemudian dieksport ke ke China. Fungsi Srivijaya kelihatan seperti 'sogo shousha (firma dagangan gergasi)' di Jepun.


Seperti yang saya sebutkan tadi Takashi Suzuki menegaskan hipotesisnya bahawa lokasi awal ibu kota Srivijaya semasa I-ching melawatnya pada tahun 671 adalah di Chaiya Ban Don Bay Thailand. Menurut beliau lagi Chaiya dikenali sebagai ibu kota Pan-pan yang telah menjadi negeri jajahan Funan. Srivijaya telah dibina oleh elit Funan yang melarikan diri ke Pan-pan, selepas mereka dikalahkan oleh Chen-la dipertengahan abad keenam. Hubungan Funan dan Pan-pan sebenarnya sudah tidak aktif untuk jangka masa yang agak lama. Sebenarnya Pan-pan telah ditawan oleh Funan melalui pimpinan Fan-shih man dalam abad ketiga, sejak itu, Pan-pan telah digunakan oleh Funan sebagai pelabuhan perdagangan utama menghubungkan Takua Pa dan merentasi Teluk Siam OC- eo. Funan mengimport barangan berharga dari barat melalui 'laluan trans-semenanjung' antara Takua Pa dan Pan-pan. Dari satu segi, Pan-pan, bukan sahaja sebuah negara jajahan Funan, tetapi juga sebahagian dari Funan itu sendiri



Pada awal abad ke-21, beberapa orang sejarawan merasa ragu dengan lokasi Srivijaya terletak di Palembang Sumatera, kerana, menurut G. Coedes, Palembang merupakan pusat perdagangan antara Timur dan Barat dan sebuah pusat ajaran Buddhisme Mahayana. Sebagai entrepot antara India dan China, Jambi terletak di lokasi yang lebih lebih baik daripada Palembang. Manakala sebagai pusat Buddhisme Mahayana, negeri-negeri Semenanjung Tanah Melayu, seperti Chaiya mempunyai kelebihan yang lebih daripada Palembang. Menurut sejarah China, Funan dan Pan-pan telah dikenali sebagai pusat ajaran Buddhisme Mahayana sejak abad kelima dan menyumbang kepada tamadun China dalam bidang agama Buddha.

Dalam sejarah Srivijaya, peranan Palembang terlalu dibesar-besarkan, akibatnya sejarah kuno Asia Tenggara telah diputarbelitkan. Sebagai contoh hubungan perdagangan antara China dan Indonesia (Jawa dan Sumatera) tidak begitu maju sebelum abad ketujuh. Malah, inskripsi adalah jarang ditemui sebelum abad ke-7 di Jawa. kerajaan Cina lebih suka barang-barang dari barat seperti India, Arab dan Parsi serta produk daratan Asia Tenggara, seperti kayu wangi dan kemenyan. Namun Pulau Jawa tidak berada dalam kedudukan untuk mendapatkan barang-barang barat dengan mudah, berbanding dengan Funan dan Champa. Funan memperolehi barangan ini melalui pelabuhan Takua Pa dan dibawa mereka melalui laluan tanah ke Chaiya. Dari Chaiya, Funan menghantar barangan tersebut ke pelabuhannya, 'OC-Eo' dan terus ke China dan Champa. Chaiya dan Champa mengekalkan hubungan yang baik untuk jangka masa yang lama.



Sejak dari zaman purba, orang-orang India telah membawa pengaruh budaya mereka ke Asia Tenggara dalam gelombang berturut-turut. Walau bagaimanapun, kumpulan asing yang pertama datang ke Asia Tenggara adalah berkemungkinan sebagai pemburu perbendaharaan. Mereka mencari emas dan logam berharga yang lain. Mereka mendapati terdapat beberapa lombong emas di kawasan ini, Pahang contohnya di tengah-tengah Semenanjung Tanah Melayu. Pendatang India membawa manik dan pakaian kapas untuk ditukarkan dengan emas dan keperluan harian dari masyarakat pribumi.


Dalam fasa kedua, India muncul di Asia Tenggara sebagai pedagang. Pada mulanya mereka membawa produk India dan peringkat seterusnya mereka membawa produk barat seperti kemenyan, barang kaca, ketulan gangsa dan pelbagai jenis barangan Arab dan Parsi. Produk-produk ini telah digunakan oleh masyarakat tempatan dan dieksport semula ke China atau negara-negara lain. Ekonomi India memerlukan lebih banyak emas selepas aliran masuk syiling emas dari Rom. Di India, perak adalah mata wang utama, tetapi kemudian perak digantikan secara beransur-ansur dengan emas. Dari awal abad ketiga, Funan dan Lin-yi (Champa) muncul sebagai negara naungan China. Kedua-dua negara menguasai perdagangan dengan China, tetapi dari pantai timur Semenanjung Tanah Melayu, Kelantan, Pahang dan Pattani muncul sebagai negeri yang tidak kurang hebatnya. Negeri ini bebas daripada kawalan langsung Funan. Pada peringkat ini tidak ada bukti bahawa Jawa dan Sumatera telah berhubung secara langsung dengan China.



Sami Cina I-Ching yang menulis "Nan-Hui Chi-Kuei Nei-Fa Chuan" dan " the Memoir on the Eminent Monks who sought the Law in the West during the Great Tang Dynasty "di mana beliau mencatatkan bahawa beliau meninggalkan Canton pada 671 di dalam sebuah kapal Parsi ke India. Beliau mendarat di pelabuhan antarabangsa, Shih-li-fo-shi, di mana beliau mendapati sejumlah besar sami lebih daripada 1,000 yang belajar dan mengamalkan Buddhisme tahap yang tinggi. Beliau tinggal di sana selama enam bulan untuk mengkaji tatabahasa Sanskrit. Sejarah kontemporari percaya bahawa Shih-li-fo-shi terletak di Palembang Sumatera. Namun kita sedia maklum bahawa laluan utama pengajaran agama Buddha datang terus awalnya ke Semenanjung Tanah Melayu dahulu bersama-sama dengan komoditi barat.



Pada masa dinasti Tang, Pan-pan mempunyai 11 kuil Buddha dan Funan telah menjadi pusat Buddhism Mahayana di Asia Tenggara. I-Ching menerima sambutan hangat dan layanan istimewa dari raja Shih-li-fo-shi dan dia telah dihantar ke pelabuhan Malayu dengan kapal raja. Di Malayu, I-Ching tinggal selama dua bulan, dari sini dia berpaling ke arah timur. Dalam perjalanan ke pelabuhan di India Utara, Tāmraliptī, beliau berhenti di Kedah dan kemudian di Pulau Orang yang berbogel yakni Kepulauan Nicobar. Lokasi Malayu, Kedah dan Pulau telanjang hampir jelas, tetapi lokasi Shih-li-fo-shi masih kabur untuk jangka masa yang lama.Tetapi sekitar tahun 1920, George Coedes memberi jawapan yang tegas bahawa Shih-li-fo-shi perlu disebut sebagai Srivijaya dan lokasinya di Palembang Sumatera selatan. Beliau mengambil beberapa inskripsi sebagai bukti yang dijumpai di Palembang dan Jambi, yang akan dibincang kemudian.



Hampir dua puluh tahun lebih awal daripada G. Coedes, Dr. Junjiro Takakusu telah menerbitkan sebuah buku, " A Record of the Buddhist Religionas practiced in India and the Malay Archipelago Oxford University, 1896, yang merupakan terjemahan Nan I-Ching” -hai Chi-kuei Nei Fa Chuan". * Dalam buku ini, Dr. Takakusu melampirkan lembaran peta yang menunjukkan jadual perjalanan ke India I-Ching dari China. Dr. Takakusu membuat dua kesilapan besar di atas peta ini. Yang pertama adalah dia menandakan bahawa destinasi pertama I-Ching ialah Palembang. I-Ching sebenarnya tidak menyebut lansung tentang sebuah tempat yang bernama Palembang, beliau menulis bahawa beliau tiba di Shih-li-fo-shi iaitu Srivijaya selepas perjalanan kurang daripada dua puluh hari dari Canton.


Dr. Takakusu tersilap membuat andaian lokasi Shih-li-fo-shi (Srivijaya) sebagai Palembang. Sebab musabab kenapa Dr. Takakusu meletak Srivijaya di Palembang adalah sangat ketara. Beliau percaya apa yang Ma-Huan tulis dalam "Ying-Yai Sheng-Lan pada tahun 1416, di mana Ma menyatakan bahawa Ku-kang (Pelabuhan = Lama) adalah negara yang sama dengan San-fo-chi dan Ku-kang juga dikenali sebagai Palembang yang pada masa tersebut berada di bawah kekuasaan raja Jawa. Ku-kang sebenarnya (Old Port) merupakan satu lagi nama bagi Palembang yang diberi oleh orang cina,namun seperti yang telah diterangkan sebenarnya Palembang adalah salah satu daripada negeri-negeri bawahan San-fo-chi pada masa dinasti Song, namun ia bukan San-fo-chi (Srivijaya) mahupun ibu kota konfederasi San-fo-chi.


Membaca tulisan Ma-Huan, Dr. Takakusu mungkin telah salah faham bahawa Palembang adalah Shih-li-fo-shi, yang juga merupakan Srivijaya. Walau bagaimanapun, ini adalah kekhilafan yang amat besar kesannya. Pada zaman dinasti Yuan (1271 ~ 1368), San-fo-chi tidak wujud sebenarnya. Dalam Shih Yuan, nama San-fo-chi pernah disebut, dan bukannya nama Mulayu. Mulayu bermakna jambi pada masa itu.


Pada peringkat awal Dinasti Ming pula, Palembang adalah sebuah negeri taklukan Jawa, tetapi telah menghantar kedutaan ke China dan berpura-pura sebagai San-fo-chi. Menurut "Zhu-yuan-Zhi" ("Rekod Negara babar") yang ditulis oleh Chau-Ju-ka (1225), Palembang adalah salah satu daripada lima belas jajahan San-fo-chi dan bukan San- fo-chi sendiri. Dari satu segi, pada mulanya kerajaan Ming telah ditipu oleh raja Palembang, dan Ma Huan juga telah dikelirukan. Kemudiannya Dr. Takakusu membuat kesilapannya. Kekeliruan yang hebat berlaku pada peringkat terakhir abad ke-19 apabila Dr. Takakusu menerbitkan bukunya yang terkenal tentang I-Ching. Malangnya buku Dr Takakusu telah begitu berpengaruh dan dibaca oleh ramai orang hinggakan Dr S.Q Wales sendiri percaya bahawa destinasi pertama I-Ching ialah Palembang. Apabila Dr. Takakusu melukis peta ini, dia tidak dapat membaca Shih-li-fo-shi sebagai Srivijaya, tetapi dia menulis sebagai '(Sri) Bhoga'.


Kesilapan kedua adalah Kedah. I-Ching menulis dengan jelas sebagai Khe-da, namun Dr. Takakusu membaca sebagai 'Kacha', jadi I-Ching telah disesatkan ke Aceh Sumatera utara. 'Cha' disebut sebagai 'da' dalam masa Tang, jadi ia sepatutnya disebut sebagai 'Ka-da', tetapi dia tidak tahu sebutan tersebut pada zaman Tang. Walaupun P. Wheatley pernah menulis Kedah sebagai Chieh-cha, kemudiannya ia telah diperbetulkan oleh ahli sejarah lain, namun salah faham Takakusu mengenai Palembang tidak pernah diperbetulkan sehingga hari ini. Pada masa yang sama beberapa ahli sejarah kemudiannya tidak memahami kepentingan Kedah dan laluan perdagangan darat Semenanjung Tanah Melayu. Ini adalah sebab-sebab mengapa sejarah kuno Asia Tenggara sangat keliru. Catatan Sejarah Dinasti Ming menyatakan bahawa San-fo-chi sebelum ini dikenali sebagai Kan-da-li (atau Kan-Tuo-li,) dan telah menghantar ufti ke china sejak zaman dinasti Liang. Kan-da (Tuo)-li bersamaan dengan Kedah, jadi tulisan sejarah Ming sebahagiannya adalah betul. Pada peringkat zaman terakhir pusat ibu Kota Srivijaya adalah terletak di Kedah.


Kita dapat lihat dari teori ini bahawa kesilapan hanya satu istilah atau sebutan sahaja menyebabkan sejarah seluruh Asia tenggara menjadi tunggang langgang. Jelas disini adalah penitng untuk ahli sejarah mempunyai ilmu yang cukup dan pelbagai supaya tidak melakukan kekhilafan yang sebegini. Sekarang kita sudah tahu bahawa sememangnya Srivijaya bermula di Semenanjung Tanah Melayu yakni di Chaiya. Banyak fakta dan bukti yang boleh menyokong teori ini. Maka saya lebih yakin bahawa teori ini adalah diantara teori yang paling dekat dengan kebenaran malah menepati telahan saya dan teori yang diberi Cik siti. Tetapi artikel ini bukanlah pengakhiran, diharap anda dapat tunggu sambungannya nanti supaya kita dapat membayangkan betapa grand dan hebatnya sejarah bangsa Mala Srivijaya ini. Sekian wallah hua’lam.